AKTUALNOŚCI WYCIECZKI EDUKACYJNE

WYCIECZKA W GÓRY ŚWIĘTOKRZYSKIE

W dniach 28 -29 maja uczestniczyliśmy w ciekawej, dwudniowej wycieczce w Góry Świętokrzyskie. Zauroczył nas ten piękny zakątek Polski.
Pierwszym punktem naszej wycieczki był Zamek w Chęcinach. To zamek królewski. Historia jego powstania przypada na przełom XIII i XIV wieku. Za czasów panowania Władysława Łokietka na zamku odbywały się zjazdy rycerstwa oraz zapadały ważne decyzje państwowe. Po śmierci Łokietka, Kazimierz Wielki rozbudował zamek, czyniąc go potężną twierdzą oraz ośrodkiem administracyjnym. Na zamku mieszkała żona Kazimierza Adelajda, córka Łokietka Elżbieta, żona Jagiełły z synem Władysławem (późniejszym Warneńczykiem) i królowa Bona. W lochach zamkowych więzieni byli jeńcy krzyżaccy wzięci do niewoli pod Grunwaldem. Za panowania Łokietka przechowywano tu skarbiec koronny. Nasza wizyta w chęcińskim zamku była żywą lekcją historii.
Następnie udaliśmy się na Łysą Górę. W okresie wczesnego średniowiecza była ona prawdopodobnie ośrodkiem kultu związanego z religią Słowian. Obecnie znajduje się tam najstarsze na ziemiach polskich sanktuarium , w którym od tysiąca lat przechowywane są i czczone relikwie Krzyża Świętego. Pochyliliśmy nad nimi głowy.
Drugi dzień naszej wycieczki to pobyt w Parku Jurajskim w Bałtowie. Było warto. Powitała nas bardzo miła pani przewodnik, która opowiadała o zgromadzonych eksponatach. Rozmiary, dbałość o szczegóły z jaką przygotowane zostały dinozaury oraz sposób pokazania ich w otoczeniu zachwyciły wszystkich słuchających. Wszyscy dzielnie maszerowali pośród prehistorycznych gadów. Z kolei w Muzeum Jurajskim obejrzeliśmy różnego rodzaju skamieniałości. Były to kości dinozaurów, szczątki morskich gadów zęby rekinów, koralowce i głowonogi. Największe wrażenie zrobiło Prehistoryczne Oceanarium. Za pomocą technologii trójwymiarowego przekazu przenieśliśmy się w świat podwodnego życia ogromnych gadów. Mieliśmy okazję spotkać się „oko w oko” z gatunkami, które żyły na Ziemi tysiące lat temu. Wrażenie, że są bardzo blisko wywołało u niektórych strach, jednak większość uczniów była mocno podekscytowana i zafascynowana ich widokiem. Po emocjach w Oceanarium wszyscy z wielkim apetytem zajadali zamówiony obiad. A po posiłku ruszyliśmy do parku rozrywki na trochę szaleństwa na kolejkach i karuzelach. Na zakończenie wizyty w Bałtowie w sklepikach zakupiliśmy mnóstwo pamiątek.
Z wycieczki wszyscy wrócili pełni wrażeń i zadowoleni, choć trochę zmęczeni. Była to dla nas niezapomniana przygoda. Ta wycieczka należała do bardzo ciekawych i atrakcyjnych. Zostanie w naszej pamięci.